Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 21 juni 2022 @ 04:34 door brodie , 21 keer bekeken

Dit artikel laat u de voor- e…
Koolstofvezel is een zeer sterke en modulus hittebestendige 
vezel, een hoogwaardige variëteit aan chemische vezels. 
Het is voornamelijk samengesteld uit koolstofatomen en 
heeft een diameter van ongeveer 5-10 micron.
Om koolstofvezels te maken, worden koolstofatomen aan elkaar 
gehecht in de kristallen, en de parallelle uitlijning van de 
lange assen van de vezels geeft de koolstofvezels een relatief 
hoge sterkte-tot-volumeverhouding. Duizenden koolstofvezels
worden samengebundeld om een ​​vezelbundel te vormen 
die alleen kan worden gebruikt of in een stof kan worden 
geweven.

Koolstofvezel als fietsmateriaal heeft de volgende voordelen:
1. Extreem lichtgewicht:
Overal zie je carbon raceframes van rond de 1200 gram. Aangezien 
de massa koolstof slechts 1,6 gram per kubieke centimeter is, 
is het niet langer een droom om een ​​frame van ongeveer 
1 kg te maken.
2. Goede schokabsorptieprestaties.
Koolstofvezel kan schokken effectief absorberen en een goede 
stijfheid behouden. Dankzij deze functie kunnen fietsen van 
koolstofvezel op zeer steile bergwegen rijden.
3. Er kunnen verschillende vormen worden gemaakt.
Anders dan het productieproces van algemene metalen frames, 
worden frames van koolstofvezel over het algemeen eerst 
gemaakt van mallen, vervolgens worden koolstofvezelplaten 
op de mallen geplaatst en uiteindelijk gecementeerd met 
epoxyhars. Dit productieproces kan aerodynamica gebruiken 
om een ​​frame te creëren met minimale windweerstand.

Op dit moment zijn de belangrijkste tekortkomingen van dit
materiaal de volgende tekortkomingen:
1. Complexe spanningsberekening.
Het frame van koolstofvezel is samengesteld uit koolstofvezel, 
dat wordt gekenmerkt door een sterke treksterkte, maar een 
zwakke schuifsterkte. Complexe spanningsberekeningen 
(longitudinale stijfheid en dwarsstijfheid) zijn vereist 
tijdens de verwerking en koolstofvezelplaten worden overlapt
en gevormd volgens de berekening.
Over het algemeen is de slagvastheid van het koolstofvezel 
opper vlak redelijk goed, maar de lekbestendigheid is erg 
slecht. Dat wil zeggen, het maakt niet uit of je horizontaal 
of verticaal valt, maar je bent bang dat je tijdens het 
horizontaal vallen en verticaal schieten één of twee scherpe 
steentjes tegenkomt.
2. De prijs is duur.
In vergelijking met een titaniumlegering is de prijs van 
een frame van koolstofvezel nog duurder. De prijs van het 
topframe van koolstofvezel is tienduizenden. Dit komt vooral 
omdat het productieproces van koolstofvezelframes veel handwerk 
vereist en het uitvalpercentage erg hoog is, wat resulteert in
een grote kostenstijging.
Kijk gerust op onze officiële website van trifoxbike voor 
meer informatie.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.